Kebarangkalian hal-hal remeh-temeh yang berlaku di sekeliling kita pada hari ini, hari akan datang dan pada hari yang telah berlalu.. Pasti membawa seribu satu makna yang tersendiri.. Di situlah termaktub sebuah coret-coretan perjalanan hidup kita..

Kita melihat penderitaan hanya dari sisi negatifnya tanpa mahu melihat sisi positifnya dan selalu merasa rugi terhadap kekurangan yang kita miliki, namun kita tidak pernah merasa beruntung atas kelebihan yang kita miliki.

29 January 2013

.La Tahzan Amanah.



Aku Cuma An-Nisaa
Ya Allah..
Jadikan aku tabah seperti Ummu Khadijah
Sehingga dirinya digelar afifah solehah
Dialah wanita pertama
Tiada ragu mengucap syahadah
Pengorbanan bersama Rasulullah
Susah senang bersama
Walau hilang harta kerana berdakwah
Walau dipulau 3 tahun 3 bulan
Imannya sedikit pun tak berubah
Mampukah aku setabah dirinya?
Andai diuji sedikit sudah rebah..
Baru dihina sudah mengalah
Ya Allah..tabahkan aku sepertinya..
Ya Allah..
Jadikan aku semulia Fatimah Az-Zahrah
Betapa tinggi kasihnya pada ayahandanya
Tidak pernah putus asa pada perjuangan dakwah baginda
Anak yang semulia peribadi baginda
Tangannya lah yang membersihkan luka
Tangannya jua yang membersihkan cela
Pada jasad Rasulullah tercinta
Gagahnya dirinya pada dugaan
Mampukah aku sekuat Fatimah?
Saat diri terluka dendam pula menyapa
Saat disakiti maki pula mengganti
Ya Rabbi..teguhkan hatiku sepertinya..
Ya Allah..
Jadikan aku sehebat Masyitah dan Sumaiyah
Tukang sisir yang beriman
dan Keluarga Yasir yang bertakwa
Sungguh kesabaran mereka menggoncang dunia
Iman tetap terpelihara walau nyawa jadi taruhan
Mampukah sabarku seperti mereka?
Tatkala digoda nafsu dunia..
Entah mana hilangnya Iman di dada
Ya Rahman..
Kuatkan Imanku seperti Masyitah
Terjun penuh yakin bersama bayi ke kuali mendidih
Kerana yakin Allah pasti disisi
Sabarkan aku seperti sumaiyah
Biar tombak menusuk jasad..
Iman sedikit pun takkan rapuh.
Ya Allah..
Jadikan aku semulia Ummu Sulaim
Perkahwinannya dengan Abu Talhah atas mahar Iman
Islamlah Abu Talhah sehingga menjadi sahabat Rasulullah
Betapa hebatnya tarbiyyah isteri pada suami
Hinggakan segala panahan ke Rasulullah pada hari uhud
Disambut dengan belakang jasad Abu Talhah
Ya Allah..
Tarbiyyahkan aku pada cinta sepertinya
Tingginya nilai cinta pada harga Iman
Mampukah aku menatap cinta itu?
Sedangkan rupa yang menjadi pilihan
Ketulusan Iman diketepikan
Ya Allah..
Ilhamkan aku pada cinta sepertinya..
Ya Allah…
Jadikan aku sehebat Aisya Humaira
Isteri termuda Rasulullah
Biar dilempar fitnah
Dia tetap teguh pada ketetapanNya
Isteri sejati yang memangku Nabi
Pada saat terakhir baginda
Hadis dan Sunnah Rasulullah dipertahankan
Betapa hatimu seorang mujahidah
Ya Allah..
Mampukah aku contohi dirinya?
Pada fitnah yang melanda
Diri mula goyah dan putus asa
Teguhkan Imanku sepertinya..Ya Rahim..
Ya Allah..
Teringat diri pada Khansa
Empat orang anaknya mati di Jalan ALLAH
Dia meratap tangis..
Anak sulungnya syahid
Anak keduanya turut syahid
Anak ketiganya dan keempat jua mati syahid
Namun tangisan itu bukan kerana pemergian anak tercinta
Jawabnya kerana tiada lagi anak yang dihantar untuk berjihad
Ya Allah..
Mampukah aku menjadi ibu yang berjihad?
Sedang anak tak tutup aurat pun masih tak terjawab
Sedang anak tinggal solat pun buat tak kisah
Berikan aku kekuatan sepertinya..
Agar bersedia pada akhirat.
Wahai kaum Adam yang bergelar khalifah..
Diriku bukan setabah Ummu Khadijah
Bukan jua semulia Fatimah Az-Zahrah
Apa lagi sesabar Masyitah dan Sumaiyah
Mahupun sehebat Ummu Sulaim
Dan tidak seteguh Aisya Humaira
Kerana diri cuma An-Nisaa akhir zaman
Dimana Aurat semakin dibuka terdedah
Dimana syahadah hanya pada nama
Dimana Dunia yang terus dipuja
Dimana nafsu fana menjadi santapan utama
Dimana batas sentiasa dileraikan
Dimana ukhwah sentiasa dipinggirkan
Wahai Kaum Hawa
Kita cuma An-Nisaa
Para pendosa yang terbanyak di neraka
Lantas walau tak setabah para Mujahidah
Namun Tabahlah pada ketetapan Allah
Kerana padanya ada Syurga!
Walau tak semulia para wanita sirah
Tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara
kerana padanya ada Pahala!
Walau tak sesabar para wanita solehah
Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyeksa
Kerana padanya ada bahagia!
Sesungguhnya Hawa tercipta dari Tulang rusuk kaum Adam
Bukan untuk ditindas kerana lemah
Tapi untuk dilindungi kerana Indah
dan Indah apabila tertutup terpelihara
Kerana disitulah terjaganya Syahadah
Bak mekarnya wanita dalam sirah
Tuntunlah kami ke arah syurga..
Bicara dari An-Nisaa yang hina..
Makbulkan doaku..
Aamiin..

11 January 2013

.Hari Terakhirku.

Assalamualaikum..
Alhamdulillah!!!
Ya hari ini adalah hari terakhir peperiksaan
Huhuu..kompem ramai yang nak bergambar depan Dewan itu nanti
Huhuu... :) Nak join jugak!!!
Insya Allah kalau ada yang mengajak kikiki

Seperti biasa Miss Meen sedang berada di dalam dewan menjawab soalan
Doakan kami semua okey!
Last farewell :)

Good Luck to us!


10 January 2013

.Hari Ketigaku.

Assalamualaikum...
Alhamdulillah!!!
Ini peperiksaan yang ketiga buat Miss Meen
Masa ini juga Miss Meen tengah pulun menjawab soalan
Walaupun objektif tetapi Miss Meen pun konfius
Apa yang Miss Meen belajar semester ini
Apa apa pun :)
Doakan kami okey!

Good Luck to us!

08 January 2013

.Perubahan Ini.

Seandainya ingin berubah menjadi seorang 
Yang lebih baik dari semalam
Usahlah hebohkan dan beritahu pada semua
"Yeay..aku nak jadi baiklah"
"Kau jangan ajak aku buat jahat..aku nak jadi baik"

Haiii...pelik Miss Meen
Apa kata senyap yang bertindak hanyalah
Akal..Perbuatan..Hati sahaja
Tak perlulah announce satu dunia :)

Tapi jika itu yang membuatkan kamu bahagia
Haii...apa mahu dikatakan :)
Buatlah selagi tak makan hati dan diri :)


07 January 2013

.Hari Keduaku.

Assalamualaikum...
Alhamdulillah!!!
Ini sudah masuk hari kedua peperiksaan kami
Dan pada ketika ini Miss Meen seperti biasalah :)
Kyusyuk menelan soalan :) hihihi
Sebab apa soalan ini berkait rapat dengan
Pemikiran kritis dan kreatifnya Miss Meen

Doakan kami okey! :)

Good Luck to us!

05 January 2013

.Still Bleesed On Lips.

Mulut puaka yang selalu berbunyi seperti ini:

"Dahla kau kahwin guna duit mak bapak kau"
"Tak reti bahasa nak guna duit kau ke"
"Bakal laki kau tu kerja apa je..bukan banyak duit pun"
"Bakal laki kau tuh macam baik la konon"
"Euwwww..nikah dengan budak budak"
"Dahlah perabot bilik pengantin mak bapak kau support"
"Kerja kau menghabiskan duit mak bapak kau je kan?"
"Tahu nak kawin tapi tak nak kumpul duit"
"Eeeeee...kau minta duit kat bakal laki kau..laki kau tuh ada duit ke?"
"Eeeee..ingat bagus sangatlaa bakal laki kau tuh?"

Alangkah malang yang teramat sangat
Seandainya mulut puaka ini datang dari darah daging kita
Pedas kan? Sememangnya 
Lebih rela orang luar orang yang tiada kaitan mengungkapkannya
Setiap malam dan setiap detik kata kata itu
Menyusup sayu dalam hati dan telinga
Sungguh aku terasa hati...
Dia tahu ke apa yang aku buat?
Dia tahu ke apa yang aku rasa?
Dia tuh Tuhan ke nak nilai semua perkara?
Dia tahu ke yang dia dah cukup amal?
Dia tahu ke yang kononnya dia cukup sempurna?
Dia tuh siapa?
Hanya manusia biasa menunggu ajal dan maut sahaja

Adakalanya berfikir juga..
Mereka semua berpelajaran tinggi
Tapi sayangnya akal cetek dangkal hingus bangkai
Cubalah panjangkan akal dan minda
Bukan hanya menerima dan menerima dan menerima
Seperti anjing dihidukan bangkai tulang...

Sesungguhnya aku berdoa setiap keluh kesah aku
Setiap detik dan saat aku terasa hati dengan engkau manusia
Apa yang aku rasa hari ini
Suatu masa juga engkau akan merasakan!
Bukan niat untuk balas dendam atau apa
Jika suatu kejadian itu mampu mengubah engkau 
Untuk menjadi manusia yang lebih baik dari semalam
Untuk menjadi manusia yang lebih peka tentang hati dan perasaan manusia lain
Untuk menjadi manusia yang tidak sombong dan angkuh
Untuk menjadi manusia yang rendah nilai hati budinya
AKU REDHA!!!!!



04 January 2013

.I Fall In Love Again.

In others way...
I Fall In Love With You Again..
And Again And Again Again..
Oh! Heart please be good to my own life now..
I Loves That Face..
More than other years...

You come back
In this memory
Makes my heart
Spoke by itself

You are my memories
Please do not show again
In front of me!!!


03 January 2013

.Hari Pertamaku.

Assalamualaikum...
Alhamdulillah!!! 
Pada masa ini Miss Meen 
Sedang teliti dan khusyuk menjawab soalan exam
Doakan dan permudahankan aliran idea dan minda Miss Meen okey!
Insya Allah!!

Good Luck to me :)


01 January 2013

.Selamat Tahun Baru 2013.

Assalamualaikum..
Alhamdulillah bagi Global Machine tanggal ini adalah Tahun Baru
Pada erti kata lain Happy New Year 2013 :)
Tetapi pada tanggal kami 
Awal Muharam telah pun berlalu dan kami sudah bermula tahun baru :)

Doakan semua tahun ini akan ada satu perubahan
Moga apa yang Miss Meen doakan 
Akan terkabul dan dimakbulkan
Aminn..aminn..aminn..

Insya Allah
Pada tahun ini akan ada satu perubahan yang nyata
Doakan kami okey :)
Oh! Hati rasa sebak!














P/S: Akan bermulalah tahun yang sibuk! :) Doakan kami dapat menahan segala dugaan dan mulut puaka manusia di luar sana! Hehee..sorry I have to! You guys just approved that! :P