Kebarangkalian hal-hal remeh-temeh yang berlaku di sekeliling kita pada hari ini, hari akan datang dan pada hari yang telah berlalu.. Pasti membawa seribu satu makna yang tersendiri.. Di situlah termaktub sebuah coret-coretan perjalanan hidup kita..

Kita melihat penderitaan hanya dari sisi negatifnya tanpa mahu melihat sisi positifnya dan selalu merasa rugi terhadap kekurangan yang kita miliki, namun kita tidak pernah merasa beruntung atas kelebihan yang kita miliki.

31 August 2010

:: Seharian Kami Di Sg.Pelek,Sepang ::

Hari neyh berjalan agak jauh bersama Kak Hazrina & Abg Jura (:
Ikut mereka g beli ker0p0k m0ny...upppsss kerepek ker0p0k..
(: hihihi Ainur
Murah giler kat situ...Kalu siapa berniaga k0mpem untung banyak
Beli sel0ngg0k tuh murah na..dalam RM 20-35..
Kalu paket kecik2 tak ker banyak untung dapat..
Orang kiter jual RM 10 sepaket..RM 3-5 sepaket..banyak kan kan untung peniaga ney
Kami beli biasa biasa untuk dimakan..
-------------------------------------------------------
Lepas tuh Suami Kak Hazrina mengajak kami berbuka di rumah sepupu dia
Kami ikut kan aja..
Meriah...hihihi sbb ada anak anak mereka yang memang kelakar dan nakal
Isteri sepupu Abg Jura neyh org Sarawak..
Jadinya omelan dia dgn anak anak mmg dalam bahasa Melayu Sarawak laa
Hihihi c0mey.. (:
Terima Kasih kerana mengajak kami berbuka bersama (:
-------------------------------------------------------------
Sampai rumah dalam jam 10 malam..Sahur neyh makan bekalan yang Suami Kak Hazrina beli
Satay Ayam...
Diorg kata satay tuh paling sedap kat kampung tuh... (: Sahur neyh akan dirasalaa yaa
Mata aku sungguh mengantuk hihihi (:
Tapi tahan kan aja sbb mau tgk SYURGA RAMADHAN
Percaya atau tidak hihii aku menangis tgk cerita neyh
Cukup sedey
Jadinya..selagi kita ada mak ayah h0rmatilah mereka
Sayangilah mereka
Ingatlah bahawa kita hanya mempunyai mereka selain ALLAH S.W.T (:


Kredit :: Mr.S tema raya saya tahun 2010 neyh warna 0ren peach :D ::

29 August 2010

:: Hormatilah Diri Sendiri ::

Erm sekarang kec0h tentang :

Ind0nesia bakar bendera Malaysia
Ahli Pembangkang berucap di surau
Cat & Botol Arak dilempar di surau
Mainan mercun membawa bahana
Ramai rakyat Malaysia yang mental

dan banyak lagi laa....
-----------------------------------------------------
Apa yang b0leh aku katakan di sini
Kita sebagai manusia haruslah lebih menghormati diri sendiri
Kalu diri sendiri pun kita tak mampu nak hormati
Inikan pula org lain
Susahkan?
Apa kata org Melentur biarlah dari rebungnyaa
Kang kalu dah keras mcm buluh kang tak der gunanya
Erm..biar pun org balas benda yang jahat yang hina pada kita pun
Kita haruslah bersabar
Kerana Allah tak pernah memungkiri janji-Nya kepada hamba-Nya
Berkemungkinan balasan yang akan org itu hadapi lebey berat
Atau diuji dgn keadaan yang tidak bersedia
Atau diuji dgn keadaan yang singkat
Kita tak pernah tahu bila ianya berlaku dan akan berlaku

Apa yang penting..
Tuhan dah jadikan kita semulia mulia makhluk.
Janganlah kita bertindak sehina-hina makhluk...
Betul tak??
Jangan kita ikutkan sangat rentak hati manusia yang selalunya memakan bahana diri sendiri
Cubalah kita berfikir
Mungkin apa yang berlaku ini kesilapan kita yang terdahulu
Mungkin apa yang berlaku ini adalah balasan kepada kita saat-saat kita leka dan alpa
Mungkin apa yang berlaku ini adalah saat Tuhan menguji ketahanan dan keimanan kita
Mungkin apa yang berlaku kini adalah tayangan hidup hidup kita yang terdahulu
Mungkin apa yang berlaku kini adalah untuk keinsafan diri kita

Anggaplah perkara perkara yang negatif itu sebagai satu peringatan
Peringatan yang lembut tapi tegas...
Moga kita diberi ketenangan dan kesabaran di bulan yang mulia ini
Beringatlah biarlah manusia itu dengki sama kita..
Yang penting jangan kita biarkan hati kita penuh dgn semangat kedengkian itu..


Kredit :: Mr.S huhuhu ^_^

15 August 2010

:: 5 Ramadhan 1431 ::

Hari neyh nak pulang ke Mantin lepas berbuka
Mama masak ayam masak lemak kuning hari neyh
Erm k0mpem jalan jem kan
Sebab hari Ahad adalah jalan yang dipenuhi
Dah tentu laa jem lagi lagi sekarang puasa
Mereka tentu bertolak lepas buka puasa
Erm agak agak pukul berapalaa nak sampai Mantin

Isnin pagi pulak ada Majlis Perasmiaan BUlan Kemerdekaan
Tema 2010 :: 1 Malaysia Menjana Transformasi ::
Harap harap CTB hadirlaaa
Janganlah tak hadir mati aku s0k sens0rang yang tak reti benda

Cadangan buat kek cupcake tuh mmg bagus
Tapi ramai guru yang berpuasa kan
Macamana erk nanti?
Berharap sangat packaging nya amat bagus nnt
Dan berharap jugak Majlis berjalan lancar tanpa kelam kabut
Bel0n pun aku tak tiup lagi sempat ker?
5-6 biji bel0n cukup laa kan ^_^
Maaf yaa...persiapan tak begitu sempurna sangat
Bunting dari CSBMS juga berharap sangat jangan tercicir lupa bawak
KAlu tak matilah aku....

----------------------------------------------
Di bulan Ramadhan Mubarak ini
Aku berharap sangat
Dikurniakan sikap yang penuh kematangan dan sikap yang penuh bertimbang rasa
timbul dalam diri ini
Ingin bersikap berani dan tabah dalam apa jua tempuhan yang dihadapi
M0ga kekurangan kesihatanku yang lalu
Dapat menahan aku dari nafsu makan dan membeli belah ^_^
Itu yang penting sebenarnya
Kurangkan pergi membeli di BAzaar Ramadhan ^_^
Takut cirit birit lagi mcm tahun tahun sebelum neyh hihi
-----------------------------------------------------
:: Juadah yang teringin dibeli di BAzaar RAmadhan ::
* Air Mil0 ( sbb dia guan GULA bkn SUSU FN)
* Murtabak AYam
* Bubur Pengat Pisang
* Taufu Fa
* Y0ng Tau Fu
* R0ti J0hn
* Kueh Badak Berendam
----------------------------------------------------------

14 August 2010

:: 1 Ramadhan 1431/1432 ::

Buat pertama kalinya,aku demam pada awal Ramadhan tahun neyh
Hukhuk cipta rek0d beben0r
Demamnyaa mula Isnin hari tuh sampailaa sekarang
Batuk yang amat teruk
Selsema yang berterusan
Demam yang agak kejap el0k kejap tak el0k
Sumpah...xm0 k0ngsi makan minum sembarangan lagik
Serik uiiii !!!

Berikutan dgn tuh aku berkampung laa kat tingkat atas sens0rang
Selalu melepak jee kat laman depan TV tue
Disebabkan maseh sejuk lagi terpaksala angkat tid0 bilik atas ^_^

Sekarang dah balik Kuala Pilah
Alhamdulillah keadaan semakin el0k
Pagi tadi cek darah
Mama takut suspek denggi
Sbb jiran depan umah kena tahan Wad KPJ,Seremban

Sekarang dah masuk 4 Ramadhan..
Alhamdulillah puasa maseh penuh..
Walaupun tak sehat..
^_^

M0ga m0ga kesihatanku cepat sembuh ^_^
Amin.....

04 August 2010

:: Hari Ini Hari Rabu ::

Hari neyh adalah Birthday adek aku ^_^
Yang b0ngsu Afir ^_^
Sem0ga dia tabah dalam apa jua yang dia ceburi dan harungi
---------------------------------------------

Dan hari neyh jugaklaa
Hari Persaraan Tuan Pengetua Cemerlang SMKMNS
Dr.Chia Keng Boon

Dia seorang guru yang sentiasa tersenyum dan
seorang guru yang sentiasa memulakan ucapan selamat..
Pertama kali jejak kaki di SMKM..selang beberapa minggu
Aku dikejutkan....
Dia...Pengetua sekolah mengucapkan "M0rning" pada aku
Sepatutnya akulah yang ucapkan dulu..tapi dia dahulu dari aku..
^_^ Saat tue jugak aku teringat pada se0rang guru aku jugak
Sikapnya sama seperti Tuan Pengetua nie
Siapa sangka ada lagi sikap ini wujud di kalangan kita
^_^ Aku amat menyukainya!!!

Dua sikap Tuan Pengetua inilah yang aku akan belajar dan ikuti sampai ke mana mana aku pergi
BUkan mudah nak melaksanakan sesuatu
Ia menggunakan kekuatan dari dalam ^_^

Dan aku juga amat menyukai slaid tayangan gambar2 yang ditayangkan semasa majlis tuh berlangsung..
Sungguh mengusik jiwa..Dan slaid tuh pun amat menyer0n0kkan...
Tahniah ya cikgu cikgu yang terlibat dalam usaha ini ^_^


SELAMAT BERSARA
TUAN PENGETUA CEMERLANG
SMKM
DR.CHIA KENG BOON

02 August 2010

:: Makin Suka Makin Sayang ::

P0st ari neyh berkenan dgn pelajar yang aku mengajar
Yang pertama sekali adalah
Ting 1 D..
Hampir sume guru merungut 1D neyh banyak mulut
Alhamdulillah dgn aku tak..
Sbb mereka kata aku garang
Mmng pun aku garang..tapi kalu tak garang mereka tak paham tentang aku kan???
Disebabkan mereka sudah tahu aku neyh garang..
Aku dapat mengajar PEND SIVIK dengan ser0n0knya
Kadang2 aku ternanti-nanti waktu bersama mereka
Aku satu je petua aku..
Aku soal tak dapat jawab berdirilaa samapai tamat waktu
Aku selalu kata dgn mereka..
"Saya bukan mahukan jawapan yang betul dari kamu.yang saya nak dengar kamu bercakap bila saya bertanya.tak kira la jawapan itu betul atau salah.yang penting kamu menjawab"
Akhirnya petua aku neyh berjaya ^_^
Dan aku berharap untuk masa akan datang
Mereka ser0n0k belajar PEND SIVIK bersama aku..
Dan aku berharap jugak..M0ga idea idea best akan timbul untuk pengajaran bersama mereka nanti.. ^_^
-------------------------------------------------------
Ting 1 H
Aku akui bukan mudah ingin mengajar pelajar seperti mereka
Yang kerap inginkan hiburan dari ilmu
Dalam seramai 37 org dalam kelas tuh
Aku akui hanya 8 org yang memahami pelajaranku
Dan hanya 8 org yang membuat kerjaku tanpa disuruh
Kesimpulannnya peratus untuk lulus bagi mereka ini hanya 4 org shj
Ser0n0k bila mengajar dengan mereka
B0leh ketawa dan b0leh tensi0n ^_^
Kadang kadang aku selalu kata
"Saya penat hari neyh..Mulut saya tak bercakap tapi ROTAN saya yang akan bercakap"
Mereka paham maksud aku ^_^
Jadinya mereka tak laa terlalu agresif dan aktif
Terima kasih ya sayang..
Cuma kadang kadang tuh bila mereka aktif dan tak menghiraukan aku tuh yang kena bantai tuh di0rang tuh ^_^
Penat terjerit tapi wat tak tau jee.
Mcm pelajar aku neyh
WYS,CLF,MAA,MZF
Aduiii semuanya degil penat aku...hihihi
Aku mengajar subjek Sejarah,BM dan Pend Sivik
-----------------------------------------------
Ting 1 F
^_^ Ada seorang pelajar neyh amat pintar di dalam kelas
Tapi gara gara aku neyh garang dia takut nak memberitahu sesuatu pada aku
Aku ada tersalah tanda kertas ujian bulanan Mac dia
Dia takut nak bgtau aku..Sbb aku neyh garang???!!!
Aduiii aku garang kalu kelas terlalu BISING
Kalu kelas terlalu KOTOR
Kalu kelas terlalu PADAT
Bukan sepanjang masa aku garang nak oiii
Sepanjang mengajar
Aku rasakan inilah kelas yang paling mendamaikan aku
Pelajarnya mendengar kata
Situasi yang sama seperti 1D
Cume 1F neyh lagi baik sikit..
Sikit jee ^_^
Aku dapat belajar dgn ser0n0knya ^_^
Eh upss...mengajar...
Aku mengajar subjek Sejarah
----------------------------------------------
Ting 1 E
Alhamdulillah pelajarnya sama seperti 1D dan 1F
Cume pelajarnyaa gemar l0yar buruk
^_^ takperlaa sekali sekala kan
Dan ada kebanyyakkan pelajarnya amat kurang gemar membuat kerja sekolah
Banyak yang dah aku beri nasihat..
Amat degil tapi mereka mendengar kata
Tuh yang peliknya..tapi kerja tak pernah nak hantar
Kalu aku mengamuk dan mer0tan barulah nak hantar
Mcmanalaa nak mendidik supaya mereka paham akan tanggungjawab
Neyh bukan paham tanggungjawab
Tapi takutkan ROTAN
Aku berharap lepas neyh aku akan lebey berusaha untuk mengekalkan disiplin mereka lagi
Aku mengajar subjek PEND SENI
-------------------------------------------------------
Ting 1I dan Ting 1J
Hehhe..dengar sahaja nama kelas neyh
Akulaa org paling ngeri
Hahaha...bukan apa mereka neyh hyper aktif
Kena selalu bawak r0tan kalu masuk kelas mereka neyh
Kadang2 r0tan tuh perlu nak defend diri kita
Sbb apa mereka neyh leyh senang senang je 'kencing' kita bila kita tak pegang r0tan
Sekali dah merasa tuh seriklaa
JAdi mereka tahu laa 'panas baran' kita mcmana kan ^_^
V,D,TWH,LGP,SWW,MK,N,
Semuanya pelajar yang'hyper aktif'
Tapi mereka bila dah tau garang kita mcmana
Lawak kita mcmana
Sp0rting kita mcmaana
Mereka mengh0rmati sikit laa kita neyh
Kalu tak haramlaa
^_^
Takperlaa aku akan cube perbaiki bila bersama dgn mereka
Tanpa menggunakan ROTAN
Aku mengajar PEND SIVIK dan PEND SENI
Sbb apa kena menggunakan ROTAN?
Sbb aku mengajar SIVIK
KAng tak pasal pasal pelajar keluaran aku tak da KESEDARAN SIVIK
Contohnya mcm PARKING KAT TMPT OKU
^_^

:: Kadang Kadang Manusia Neyh ::

Apa salahnyaa berterus terang andaikata ada terbuku di hati
Kalu tak reti berkias
Cakap dgn baik pun okey apa
Kalu tak biasa kita belajar laa
Takkan laaa asyik org jee nak belajar cara kita
Sesekali kita pun harus belajar cara orang
Kalu asyik nak buat lagak sendiri
Payah la mcm neyh
Macam bi0l je org tgk
Sesekali jangan laa 'anti-lelaki' ke hapa
Kalu tak nak cakap perkara yang banyak buang masa
Tak perlaaa
Kita bercakap tentang kerja
Jangan laa s0mb0ng
Kadang2 orang ada kemahiran yang belum tentu kita ada taw!!!
Adakalanya kita haruslah hidup berrendah diri dan ada sikap hormati org lain
Bagi aku hidup neyh adalah satu pr0ses pembelajaran sepanjang hayat
Macam yang kita ajar dalam tajuk kecil PEND SIVIK TING 5
Bab yang pertama sekali..
"Kalu macam aku..aku lebey suka berdiamkan diri"
Dalam diam bukan bermakna aku nak asing kan diri
Tetapi memerhati keadaan dan ragam manusia sekeliling aku
Kadang2 mereka pun mcm kita buat silap tanpa mereka sedar
Kalu kita sedar rajin2kan laah diri tegur dgn baik
BUkan mengendi dan memerli
HIDUP INI SATU PR0SES PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT!!!!
INGAT YAA!!!

01 August 2010

:: Tahniah Puan Norsyuhadah Osman & En.Noorhafiz ::

ALhamdulillah..
Syud akhirnya selamat diijabkabulkan pada 30hb Julai
Dan bersanding pada 31hb Julai
Bersama pasangan pujaannya
Tahniah sayang!!! ^_^


Aku pergi ke majlis Syud bersama Mr.S
Dia jemput dalam jam 1030 pagi
Sampai rumah mempelai dalam jam 100 petang
Hehhee ^_^
Sesat punya pasal Sayang uiii
Payahnyaa nak cari Kg.Air Meleleh,Port Dicks0n
Dulu aku pernah pergi masa aku Form 2
Lama kan manalaa aku ingat sayang...
Terlepas simpang masuk je sebenarnya..
Hihihii ^_^


Tq ya Mr.S...hantar dan jemput saya..
Sangat2 dihargai..
Petang tuh Mr.S hantar pulang
Dan malam tue jugak dia kena pulang Batu Pahat
Rumah PakSu dia pulaa kenduri
Erm..tentu penat..
Jam 200 pagi baru sampai..
Mengantuk k0t dia...


Tq yaa..teman saya ke majlis kawan saya
Dan Syud tahniah kerana anda telah menjadi isteri orang
Jadi tak boleh laa bergonjeng kerap sangat
hihihi ^_^


"SELAMAT PENGANTIN BARU"
31 JULAI 2010
KEPADA SYUHADAH & HAFIZ