Kebarangkalian hal-hal remeh-temeh yang berlaku di sekeliling kita pada hari ini, hari akan datang dan pada hari yang telah berlalu.. Pasti membawa seribu satu makna yang tersendiri.. Di situlah termaktub sebuah coret-coretan perjalanan hidup kita..

Kita melihat penderitaan hanya dari sisi negatifnya tanpa mahu melihat sisi positifnya dan selalu merasa rugi terhadap kekurangan yang kita miliki, namun kita tidak pernah merasa beruntung atas kelebihan yang kita miliki.

26 March 2011

ll Mengetahui ll

ll m0de lagu _Cahaya Hati_by_Opick ll

Assalamualaikum Semua !!!
Salam Sejahtera Semua !!!

Tadi Miss Meen tgk m0vie Allahyarhamah Yasmin Ahmad - Muallaf
Bila men0nt0n filem ini amat ser0n0k
Mungkin ada scene yang mencuit hati Miss Meen ^_^
Walaupun perjalanan pergambaran filem ini sl0w mill0w
Ser0n0k jugak laa

Miss Meen terasa teruja bila adik SharifahAmani
Menyebut n0mb0r2 tertentu
Ada yang di kalangannya Juzzuk Al-Quran
Ada di kalangannya jugak verse Bible

Terkenang pula zaman Miss Meen praktikal
Lucu betul peristiwa semasa Miss Meen mendapat tempat praktikal
^_^ Tapi biarlah menjadi kenangan *malu bila teringat*
Hm Miss Meen mendapat tmpt praktikal di Petaling Jaya

Miss Meen menumpang sebentar di rumah Aunty Miss Meen
Tak malukan ^_^
Entahlah masa tue tak pikir semua tue
Yang Miss Meen ingat..Miss Meen memerlukan pertolongan sangat masa tue

Sepanjang menumpang di rumah Aunty Miss Meen
Aunty Miss Meen daftar satu kelas untuk Miss Meen
Katanya dia bayar cuma Miss Meen masuk je dalam kelas tue
Katanya lagi mengisi masa lapang di kala keb0sanan & di kala hujung minggu

Kelas yang Aunty Miss Meen daftarkan itu adalah
Kelas "Comparative Religions"
Rasanya tak salah Miss Meen di G0mbak
Ingat2 lupa Miss Meen

Pertama kali melangkah dalam kelas tue
Miss Meen agak malu tau!!
Mungkin tak pernah menghadiri majlis ilmu sendirian tanpa keluarga
Tapi Miss Meen bernaseb baik
Ada rakan serumah Aunty Miss Meen ikut serta & menemani Miss Meen
ALHAMDULILLAH ada jugak teman ..

Sebelum majlis ilmu ney bermula Miss Meen pandang sekeliling
Wah ramainya wanita bertudung labuh
Wah ramainya lelaki berjubah
Wah ramainya bawa Bible & Tafsiran Al-Quran
Miss Meen terpegun ...

Masa tue jugak ada je 0rg yang berpakaian seperti Miss Meen
Cuma Miss Meen ney kaget bila di kelilingi mereka2 *bukan tak suka yer!*
Dipendekkan cerita dalam majlis ilmu ini
Miss Meen belajar tentang perbezaan AGAMA ISLAM dgn agama yang lain

Dan di situ lah juga Miss Meen mengenal satu agama yang dianuti 0leh kawan Miss Meen
Iaitu Bahai ....
Dulu Miss Meen tertanya-tanya pada kawan Miss Meen tue
Apa beza agama dia dgn agama Hindu

Macam biasa kawan Miss Meen jawab
Hindu tak puasa panjang
Bhai puasa panjang sama macam k0rang
K0rang yang dia maksudkan kawan Miss Meen neyh adalah KITA -ISLAM

Nak dijadikan cerita bila kawan Miss Meen bertanya kepada Miss Meen
"Meen ceritalah pasal agama k0 kat aku"
"Meen apa beza k0 dgn aku ...k0 puasa..aku pun puasa..k0 raya..aku pun raya.."
"Sama ker kita ney"
Sejujurnya Miss Meen TERPAKU dan TERPEGUN lagi

Besarnya perjalanan Tuhan itu
Semasa Miss Meen dalam majlis ilmu ney
Fikiran Miss Meen aut0matik teringat pada kawan Miss Meen
Segala jawapan yang Miss Meen nak terjawab dalam majlis ilmu ney

Terima kasih kepada Tuhan kerana memberi Miss Meen kepada jawapan
Melalui Aunty Miss Meen
Bayangkan kalau Miss Meen tak menumpang di rumah Aunty Miss Meen
Bayangkan kalau Miss Meen tak mendapat tempat di Petaling Jaya
Agaknya jawapan itu tidak pernah terjawab mungkin?!!

Bila terkenang kawan Miss Meen tue lagi
Miss Meen sangat kasihan & sedih
Mungkin semasa dia bertanya tue dia dah jumpa sesuatu yang mengelirukan minda dia
Bila dia bertanya kepada Miss Meen
Miss Meen pula tidak teguh dalam menjawab jawapan dengan baik

Masa tue Miss Meen kurang pengajian & ketelitian di sekeliling Miss Meen
Terdetik seribu kesyukuran dalam hati bila kita mengetahui
Sesuatu kebesaran agama kita berbanding yang lain
Terasa diri ini dihargai ^_^
Terima kasih Tuhan

---Miss Meen amat terasa bila Miss Meen cuba berk0ngsi dengan seseorang tentang ilmu
---Yang Miss Meen dapat seseorang tue memperli Miss Meen
---Katanya Miss Meen begitu taksub dengan perbezaan itu
---B0h0nglah jika Miss Meen kata tak taksub.. Sebab Miss Meen sememangnya tak pernah
---Mempunyai kesempatan ini ... T_T Dan tidak pernah terpikir pun k0t ..
---Seseorang itu kata buat apa nak tgk Bible sedangkan Al-Quran pun tidak tahu maknanya
---Ya mmg Miss Meen akui ..Miss Meen cuma ingin berk0ngsi sep0t0ng dua ayat saja
---Bukan satu KITAB ...sbb Miss Meen rasa kita patut tahu ...sep0t0ng ayat tue ..Sbb berkait rapat

Panjang sungguh entry kali neyh
Mungkin Miss Meen ada m00d melayang k0t ingin menc0ret di sini ^_^
Mungkin bila men0nt0n MUALLAF tue mengimbas kembali ..Mungkin?!! ^_^
Terima Kasih Tuhan ^_^

*Apabila sese0rang ditimpa musibah kita enggan membantunya..Bantulah tanpa mengira agama bangsa dan negara..Jangan mempersenda penderitaan mereka ..kerana mereka DIPILIH di kalangan TERPILIH sebagai amaran & peringatan untuk kita*

Jom teng0k bl0g neyh jugak !!

0 Merepek: