Kebarangkalian hal-hal remeh-temeh yang berlaku di sekeliling kita pada hari ini, hari akan datang dan pada hari yang telah berlalu.. Pasti membawa seribu satu makna yang tersendiri.. Di situlah termaktub sebuah coret-coretan perjalanan hidup kita..

Kita melihat penderitaan hanya dari sisi negatifnya tanpa mahu melihat sisi positifnya dan selalu merasa rugi terhadap kekurangan yang kita miliki, namun kita tidak pernah merasa beruntung atas kelebihan yang kita miliki.
Glitter Words

31 January 2010

:: Aku ::

Pagi neyh ditemani lagu dari secret garden..song fr0m a secret garden...sungguh em0si aku dgn alunan mel0dinya hekhekhek...sm00oth sgt..bukan criminal sm00oth erkk..hihii..j0m let's start citer hati kecil aku neyh

Click Me~

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku dah nak dekat 2tahun k0t mengajar kat SMKM tue k0t..Pertama kali menjejakkan kaki kat sana..Aku tak rasa apa pun..Neutral..Mungkin benar kata En.Misri kejelah GSTT dulu dari menganggur kat rumah..Lagipun byk gaji jadi cikgu GSTT..Mulanya aku tak paham..lepas dapat gaji tue barulah paham..^_^

Pada hari pertama persekolahan ku masatue adalah peperiksaan pertengahan tahun..Jadinya aku mmg tak kenal gelagat pelajar2 neyh mcmana..Suasana briefing kami pun amat singkat..tak banyak benda yang nak kami tanya sbb pengurusan sekolah tue amat mengelirukan aku masa tue..Lagi lagi hari pertama ku..hahahaa aku dah buat KECOH!!Nak tau..ada 1 kelas yang tertunda akibat aku tak masuk amek paper exam mereka..kasihan pelajar2 tue..Yelah aku bukannya ada pengalaman GSTT ataupun GURU Ganti..Jadinya aku tak tau management sekolah mcmana.. ^_^ Bagi ku itulah perkara terburuk aku dah buat..kasihan pelajar 1 A (2009)tue!!Cikgu E lah yang pergi memulakan paper diorg..huuu...

Semiggu persekolahan,aku amat terkejut dgn budaya pelajar sekarang...pelajar sekarang dan pelajar masa aku dulu amat ketara bezanya!!Amat ketara...aku amat murung pada minggu pertama tue..Mcm2 bermain main atas kepala aku uh masa tue..Aku pun ada terpikir nak STOP!!Tapi atas nasihat MAMA ku TERSAYANG..aku cuba harunginya..Manalah nak tau kalau bukan diri kita sendiri yang alaminya kan?Pengalaman adalah satu benda yang kita kene tempuh dan harungi..Pengurusan sekolah dan pengurusan di dalam pejabat amat berbeza..jadi aku mesti nak rasa dan membezakannya.Betulkan??!!

Selepas mengajar(dgn tiada pengalaman mengajar..tapi berbekalkan pengalaman 'study group' bersama rakan jerk)aku dapati bukan sume pelajar boleh faham dengan pantas..Bagi kelas yang belakang tue,aku dah paham mengapa mereka selalu buat masalah di sekolah..Salah satu punca nya latar belakang keluarga dan keduanya mereka tidak dapat membaca dan menulis dgn baik..Amat sedey bila teringat tentang diorang tau!!Aku rasa bersyukur kerana keadaan ku dulu tidak sebegini..Pernah aku menangis di hadapan pelajar aku Ting 2 H..Masa tue aku menangis sbb aku terkejut anak melayu tak dapat membaca dan menulis dgn baik..Sayunya hati aku..kalu mereka dah mcm tue..anak cina dan india lagi laa...Dan pada hari tue jugak aku melakukan 'testing reading' tuk semua pelajar..Sedey sangat..sebak!!Dan lagi satu aku dapat mengenal pasti pelajar itu blh membaca atau tak melalui TULISAN TANGAN mereka..kalu aku tak senang dgn tulisan tue aku akan minta diorg baca depan aku..Sejak tue aku cuba berkawan dgn diorg..garang mmg tetap garang aku neyh..ikut situasilaaa.. ^_^ kalu aku suh buat keje k0 tak buat kene laaa..hihii

Dan sekarang AKU DAH MULA JATUH CINTA TAHAP GABAN DGN PROFESSION GURU NEYH!!!!!
Click Me~
Ia memberi seribu satu kepuasan dalam mendidik dan belajar..Percaya atau tidak aku banyak belajar dengan mereka..Kdg2 aku pun bukanlah sempurna sangat..Dengan perangai diorg tue aku dapat memenuhi analisa aku sendiri ^_^ hikhik..aku belajar cara diorg..aku belajar cara hidup diorg..aku belajar cara diorg berkawan..Ternyata dunia aku dulu dgn diorg amat berbeza..Kalu dulu nakal2 kita..keluar sekolah jadi ORG...diorg..nakal2 diorg..keluar sekolah org ramai sentiasa teringat kat diorg tau!! ^_^Sume tertanya tanya apalaa yang diorg buat sekarang..bestkan ada org yang amek berat secara tak langsung dgn kita...

Ya Allah andaikata ruangan itu masih milikku..Tetapkanlah ia menjadi milikku..Andaikata ia bukan milikku tetapkanlah yang terbaik buatku...Ameenn...

P/S: Nak jadi Cikgu yang menjadi kesukaan ramai..h0h0h0 tapi mampukah aku...takper cube laa dulu..tapi dalam masa yang sama aku pun ada IMPIAN yang lain juga.... ^_^


Kredit: Kepada Mr.S kalu tertengok blog neyh..tQ ehh!!huhuu s0wi tak reply mesej sangat td0 awal uh

0 Merepek: