Kebarangkalian hal-hal remeh-temeh yang berlaku di sekeliling kita pada hari ini, hari akan datang dan pada hari yang telah berlalu.. Pasti membawa seribu satu makna yang tersendiri.. Di situlah termaktub sebuah coret-coretan perjalanan hidup kita..

Kita melihat penderitaan hanya dari sisi negatifnya tanpa mahu melihat sisi positifnya dan selalu merasa rugi terhadap kekurangan yang kita miliki, namun kita tidak pernah merasa beruntung atas kelebihan yang kita miliki.

27 January 2011

:: Alangkah indahnya ::

Baca newspaper hari neyh
Kanak-kanak yang menjual barang di R&R Seremban-Nilai
Erm ...kesian
Ada di antara mereka neyh tak rela membuat sesi jualan tue
Ada di antara mereka cakap neyh sebahagian dari keushawanan
Kebanyakkan dari mereka budak keluarga mskin & al-tahfiz
Dah tue ada yang kata nak jalani sek0lah macam biasa
Tak nak jual jual neyh
******************************************
Ad0iyyaa.. tue lagi laa kesian bila dengar
Sedey tgk di0rg neyh berjalan jauh
Dah tuh sampai jam 1000 malam lak tuh
Nak bagi derma salah tak nak bagi derma pun serba salah
Sebab yang pasti bukan t0k mereka guna pakai
******************************************
Walaupun badan pertubuhan tue kata untuk makan minum mereka
Tapi macam tak l0gik pula...
Kanak2 macam tuh sepatutnya mana b0ley berniaga ataupun buat jualan
Sedangkan kalu nak cari kerja pun mereka tetapkan syarat
Mesti berumur 18 tahun ke atas
Neyh pulak disuruhnya budak2 bawah umur berniaga
Erm...macam b0ley di kenakan tindakan mahkamah pulak kan
=P
***********************************
Walaupun mereka tak sebut berniaga tapi beramal
Tak nak ahh kita manusia neyh salah ternilai dan menilai
Kesian budak budak tue
Kalu dah wujudkan pertubuhan neyh
Mestilah bersedia dari pelbagai aspek kan ^_^
Tanggungjawab besar tue
Sbb kebanyakkan mereka anak yatim kan
Tak kan laa main bina je
Management pun mesti ada
***********************************
Mesti ramai yang kata bukan semua 0rg yang mampu buat macam neyh
Memanglah ... tapi kesian laa kat budak2 tue
Kalu setiap malam balik 1000 malam ke atas
Kalu nak beramal jugak dgn cara neyh
ADULT yang bawak mereka tue mesti TUNJUKKAN MUKA
Bersama sama dgn mereka
Baru adil dan selesa kan
Tak da ahh rakyat MALAYSIA neyh pandang pelik
****************************
Mama aku selalu kesian dgn budak2 neyh
Dan selalu cakap dgn kami adik beradik aku macam neyh
"K0rang neyh kira beruntung ada Mak Bapak walaupun makan pakai k0rang tak mewah"
Maksud Mama aku tuh
Aku adik beradik neyh cukup makan minum
Tak da laa terbiar jee
Sedey pulak bila Mama kata macam tuh
Aku pun pikir jugak
Betul tuee ...Mama
TERIMA KASIH MAMA AYAH
^_^
*****************************

2 Merepek:

apeqchan said...

tu ah...kdg2 care bdk2 ni buat rase kite tak selesa....mebi itu yg telah diajar kepada mereka kan...mase org tgh makan...dok sebelah tengok je org makan..cukup mase nnt dtg org amek dieorg...ish3....kalo nk ckap untuk keusahawanan bukan macam tu carenye...

Miss Meen said...

tue laaa bukan tak kesian nnt kita bagi duit..
duit tue bukan di0rg yang guna tapi penjaga dalam kereta yang senang lenang tue