Kebarangkalian hal-hal remeh-temeh yang berlaku di sekeliling kita pada hari ini, hari akan datang dan pada hari yang telah berlalu.. Pasti membawa seribu satu makna yang tersendiri.. Di situlah termaktub sebuah coret-coretan perjalanan hidup kita..

Kita melihat penderitaan hanya dari sisi negatifnya tanpa mahu melihat sisi positifnya dan selalu merasa rugi terhadap kekurangan yang kita miliki, namun kita tidak pernah merasa beruntung atas kelebihan yang kita miliki.

04 February 2011

:: Gaduh Bungui ::


Aku baru je abis tgk cerita neyh
Apa yang aku tahu cerita neyh :

1) Cerita ini menarik dan wajib ditonton oleh semua rakyat Malaysia tidak kira Melayu, Cina atau India.

2) Mereka bergaduh sesama bangsa. Melayu perlu pukul Cina, Cina perlu pukul Melayu dan India sering dibelasah Melayu mahupun Cina.

3) Orang Melayu kata:
Saya paling tak suka orang cina. Diorang ingat diorang bagus. Pijak orang melayu.

4) Orang Cina kata:
Orang melayu tak hormat orang cina punya. Kita terpaksa kerja kuat! Nak hidup! Nak belajar tinggi! Takde duit macamana nak berjaya?!!

5) Orang Melayu kata:
Orang cina makan *a*i ! Pengotor! Berak tak pernah basuh!!

6) Pelajar wanita:
Saya paling tak suka sekolah ni! Sebab sekolah ni ***oh! semua orang dalam sekolah ni ***oh! Tak kiralah, melayu ke, cina ke, india ke.. Semuanya ***oh!

7) Orang Cina kata:
Melayu ***oh! Belajar tak pandai pun boleh masuk Universiti.

8) Orang Cina kata:
Melayu suka komplen! Selalu cari salah orang lain! Salah sendiri tak nampak!

9) Orang Melayu kata:
Oi cina! lu jaga sikit lu punya mulut eh!! Lu menumpang je kat negara ini tau! Siapa yang suka cari gaduh!

10) Pelajar India:
Saya benci diri saya sendiri sebab saya bagi orang lain buli saya. Sebab saya tak ramai. Saya tak kuat! Saya sebenarnya nak kawan dengan semua orang. Tapi orang lain sibuk nak cari gaduh. Saya tak berani!

11) Orang Cina kata:
Terlalu bangga dengan bangsa sendiri, tak habis-habis cari gaduh dengan bangsa lain.

12) Orang Cina kata:
Melayu takde otak!!

13) Orang Melayu kata:
Bangun pagi tak mandi pagi. Badan bau busuk!
************************************
************************************
Movie Info:
Duration: 70 mins
Director: Brenda Danker, Namron
Producer: Anna Har
Production Company: Big Pictures Productions
Supported by Pusat KOMAS
Starring: Namron, Nicholas Liew Davis, Zahiril Adzim, Amerul Affendi and Maya Tan Abdullah
Language: Bahasa Malaysia with English/BM subtitles
Poster design by: Alexdrina Chong, Lucid Design Collaborative Studio
*******************************
:: AKU PULAK KATA ::

Aku sememangnya BERSYUKUR dilahirkan di MALAYSIA
Sebabnya aku takut nak hadapi RUSUHAN seperti di INDONESIA & MESIR
Walaupun pergolakkan antara kita ini tidak sekuat negara luar, tapi aku bersyukur sebab kita ada nilai murni dalam hati masing2 lagi
Semenjak tgk RUSUHAN di MESIR aku makin sayangkan MALAYSIA
Erm ... terkena pulak m0od aku bila men0nt0n short-film neyh
Sesiapa yang di luar sana bel0m pernah men0nt0n
J0m kita tgk sekali ...TETAPI MINDA KENA BUKAK
Jgn SEMPITKAN PANDANGAN & PEMIKIRAN
Dalam cerita neyh aku TERTARIK dgn KATA2 CIKGU ANNE
KITA YANG PERLU BERUBAH BUKAN ORG TUA TUA ITU
Maksudnya kita yang kena pandang ke hadapan
Sebab kita tak pernah mengalami era kemerdekaan, pra-merdeka, sebelum merdeka
Seharusnya ORANG2 TUA itu yang selayaknya menerima em0si seperti itu
TETAPI BUKAN KITA !!!!
KITA YANG SEHARUSNYA MEMBENTUK PERPADUAN & KEHARMONIAN
^_^
~Aku minat Dia .... K0 minat Dia tak?? Hihihi ^_^ ~

1 Merepek:

Anonymous said...

belajar banyak